Om diefstal van een e-bike tegen te gaan werkt de combinatie van 2 verschillende sloten het beste. Bij veel fietsverzekeringen is het verplicht om twee soorten sloten op een e-bike te hebben. Welk slot je nodig hebt hangt af van de e-bike en je eigen voorkeur. In deze blog gaan we dieper in op de soorten sloten en de niveaus van het keurmerk.
In deze blog maken we onderscheid tussen 4 soorten sloten. Ringsloten, kettingsloten, vouwsloten en alarmboxen.
Ringslot
Een ringslot is een slot wat aan het frame kan worden vastgemaakt. De meeste fietsen worden standaard met een ringslot geleverd. Een ringslot is vaak de basisbeveiliging voor een fiets. Het voordeel van een ringslot is dat deze op elke ‘gewone e-bike’ kan worden gemonteerd. Wanneer je elektrische fiets dus niet met een slot wordt geleverd kun je deze altijd nog laten monteren. Vaak komt een ringslot ook met een insteekoptie. Dit betekend dat er aan het ringslot een ketting kan worden bevestigd die op slot kan worden gezet met dezelfde sleutel als het ringslot. Dit slot wordt vaak gezien als een aanvulling op een ringslot en dus niet als een apart slot.
Kettingslot
Een kettingslot komt in verschillende soorten en maten. Vaak zit het slot vast aan de ketting maar je hebt ook kettingsloten waarbij het slot los is. Ook kan er een keuze worden gemaakt tussen een kettingslot met sleutel of met cijfercode.
Daarbij komen de kettingsloten in verschillende diktes en lengtes, wat daarin de voorkeur is hangt af van de nodige lengte en de voorkeur qua flexibiliteit van de ketting. De meest voorkomende merken van kettingsloten zijn ABUS of AXA.
Vouwslot
Een vouwslot is een slot wat vaak wordt gebruikt bij elektrische mountainbikes en elektrische vouwfietsen. Dit omdat het slot erg compact is en licht in gewicht. Daardoor is het vervoeren van het slot gemakkelijk. Het vouwslot is daarbij wel flexibel genoeg om de fiets gemakkelijk vast te zetten.
Alarmbox
Een alarmbox is te bevestigen op elke e-bike. Deze alarmboxen worden ook gebruikt om andere spullen veilig te houden. De alarmbox zorgt ervoor dat wanneer iemand probeert het beveiligde object te verplaatsen, het alarm af gaat en de ‘dief’ wordt weggejaagd. Op een aantal e-bikes zoals speed pedelecs en sommige fatbikes zit standaard een alarmbox. Vaak is het ook mogelijk om bij de aankoop van een fiets een alarmbox erbij te kopen.
Wat is een ART-keuring?
Art staat voor ANWB, RAI vereniging en TBBS. Deze drie partijen houden zich samen bezig met het testen, keuren en certificeren van sloten. Het doel van deze certificering is het verhogen van diefstalpreventie. Veel verzekeraars eisen dat je je e-bike beveiligd met een slot met ART-keurmerk wanneer je deze wil verzekeren tegen diefstal.
Welke ART-niveaus zijn er?
Voor e-bikes zijn alleen niveau 1 tot en met 3 van toepassing. ART-keurmerken hoger dan 3 zijn vaak zwaarder en worden voornamelijk gebruikt voor scooters en motoren
ART-1
Een slot met een ART-1 keurmerk is bedoeld dat je de e-bike niet zomaar mee kan nemen. Een ringslot door het achterwiel is een voorbeeld van een slot met een ART-1 keurmerk.
ART-2
Bij veel verzekeringen is minimaal 1 slot met ART-2 keuring verplicht. Een slot met deze keuring zorgt voor een goede beveiliging. Veel ringsloten van AXA hebben dit niveau. Vaak wordt een ART-2 ringslot te combineren met een los kettingslot.
ART-3
Een ART-3 slot wordt voornamelijk gebruikt bij duurdere e-bikes zoals speed pedelecs, fatbikes en bakfietsen. Bij elektrische fatbikes is het verplicht om een ART-2 slot én een ART-3 slot te hebben. Wanneer de e-bike vaker op straat staat, bijvoorbeeld bij de voordeur, wordt aangeraden een extra slot te bevestigen aan het huis.