Altijd de laagste prijs
90% tevreden klanten in november

E-bike accu laden en gebruiken

De accu is een belangrijk onderdeel van je elektrische fiets. We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat je met vragen zit, als je je e-bike gaat gebruiken. We hebben een aantal hele belangrijke tips voor je op een rij gezet. Waar wil je meer over weten?



Opladen en rijden

Moet ik mijn accu altijd helemaal leeg rijden?

  • Nee, juist niet. bij oude typen batterijen was er vaak wel sprake van dat de accu ‘lui’ werd als je deze niet leeg reed, maar bij Li-ion accu’s geldt dat geheugen effect niet. Sterker nog, de accu slijt sneller als je deze keer op keer leeg rijdt. Vanaf 20% restcapaciteit of hoger kan je het beste weer gaan opladen.

Moet ik mijn accu altijd tot 100% opladen?

  • Nee, juist niet. Het ideale laadschema is tussen 20% en 80%: dan laadt de accu het snelst op en treedt de minste slijtage op. Hoe korter de accu aan de lader moet, hoe beter het is. Aangezien tot 20% en tussen 80% en 100% lang duurt om te laden, treedt er op dat moment extra slijtage op.

Hee, mijn fiets gaat ineens een stuk langzamer dan eerst, hoe kan dat?

  • Om de accu te beschermen tegen ontlading zal de controller van de fiets minder stroom vragen naarmate de accu leger wordt. Hierdoor kom je niet snel met een lege accu te staan. Zodra de accu onder de 40% komt, worden de prestaties minder, en vooral onder 20% zul je dit merken. Daarom raden we aan om tussentijds de accu bij te laden en nooit onder 20% te laten komen. Tussen 40% en 100% geeft de fiets ook het meeste vermogen.

Ik heb net mijn nieuwe e-bike ontvangen. Moet ik meteen gaan rijden of moet ik de accu opladen?

  • Wanneer je je e-bike krijgt, is de accu niet volgeladen: accu's worden namelijk nooit volgeladen bewaard. Wil je je eerste ritje rijden? Laad dan de accu goed op, tot het lampje op de lader groen is.

Ik kan toch beter niet te vaak tussentijds laden want dat geldt als een complete laadcyclus?

  • Nee, juist niet. bij Li-ion accu’s geldt dat alle korte laadmomenten bij elkaar worden opgeteld tot 100%, dan pas is er 1 laadcyclus verstreken.


Actieradius

De actieradius is een moeilijk woord voor iets heel makkelijks: hoe ver je met een volle accu kunt fietsen. Dit hangt - behalve van de capaciteit van de accu - van allerlei factoren af. Lees hier meer over de actieradius en welke factoren die beïnvloeden.

Vaak hebben leveranciers de accu getest onder ideale omstandigheden, zodat de actieradius hoog uit valt. In de praktijk blijkt die maximale actieradius niet altijd haalbaar. Zo kan het dus lijken of je accu niet in orde is, terwijl in de praktijk de accu prima werkt, maar er andere factoren mee spelen.

Ik haal niet de beloofde actieradius, wat is er aan de hand?

  • De actieradius is van heel veel aspecten afhankelijk. Het gaat niet alleen om de batterij capaciteit, maar ook om de energie die de fietser zelf levert, het schakelgedrag, het gewicht van de fietser, de omgevingsfactoren, de temperatuur, de staat van de fiets en de staat van de batterij. De actieradius die we bij een product in een tabel tonen, geldt voor optimale omstandigheden, voor een nieuwe batterij en nieuwe afgestelde fiets, op basis van dat de fietser zelf ook energie levert.

Waarom neemt de actieradius in verhouding meer af dan de accucapaciteit bij gebruik?

  • Een e-bike met volle accu kan meer vermogen leveren dan met een lege accu: de motor en accu communiceren constant met elkaar en zodra de accu wat minder capaciteit heeft gaat deze wat zuiniger om met zijn energie en levert dus minder aan de motor. Hierdoor zal je e-bike minder krachtig aanvoelen.

Waarom red ik niet meer hetzelfde aantal kilometers als toen mijn fiets splinternieuw was?

  • De normale slijtage van een accu, afhankelijk van hoe de accu is gebruikt, is tot 20% per jaar. Hierdoor is een accu gemiddeld na een jaar of 5-6 eigenlijk “versleten”. Dit merk je aan een afnemende actieradius net als bij je telefoon die na verloop van tijd geen dag meer gebruikt kan worden zonder lader.


Bewaren

Het is belangrijk dat je je accu op de juiste manier bewaart, als hij niet in je fiets zit. Met name temperatuur en vocht zijn bepalend voor de conditie van je accu. Leg je accu daarom niet in direct zonlicht of op een verwarmingsinstallatie, maar op een droge plek met een stabiele temperatuur. De ideale temperatuur voor het bewaren van een fietsaccu is rond kamertemperatuur (15-25°C). Te koud of te heet zorgt voor mindere prestaties.

Het seizoen is voorbij, de fiets gaat voor een winterslaap de schuur in. Wat doe ik met mijn accu?

  • Haal de accu uit je fiets en laad hem op tussen 50% en 70%, en leg de accu op een droge plek op kamertemperatuur. Check om de 2 maanden of de accu moet worden bijgeladen.
Producten vergelijken