Altijd de laagste prijs
87% tevreden klanten in augustus

Kiezen tussen een swapfiets en een eigen fiets

In de grote steden kom je ze links en rechts voortdurend tegen: fietsen met blauwe voorbanden. Met name studenten fietsen er graag op rond. Het gaat om swapfietsen. Vanaf € 13,50 per maand rij je op zo’n huurfiets rond en heb je geen omkijken meer naar eventuele reparaties. Als er namelijk iets kapot is aan je swapfiets komt de leverancier bij je langs voor herstel of een vervangend exemplaar. Dit laatste heet ‘swappen’ (omwisselen) en aan deze term dankt het fietsconcept haar naam. Is een swapfiets iets voor jou of is een eigen fiets toch een betere keuze?

De voordelen en nadelen van de swapfiets

Het grote voordeel van een swapfiets is het gemak. Je betaalt iedere maand een vast bedrag en daarvoor ben je steeds verzekerd van een fiets die het doet. Voor reparaties komt er een monteur bij je langs. Eenvoudige klussen zijn vaak snel en direct te klaren. Is de schade aan je swapfiets te groot voor een ‘quick fix’? Dan krijg je kosteloos een andere swapfiets. In vrijwel alle grote steden is het mogelijk een abonnement af te sluiten. Studenten krijgen korting op de prijs van het instapmodel, de zogenaamde ‘Original’. Dit is een omafiets met een bagagerek boven het voorwiel. Na het afsluiten van het fietsabonnement bezorgt het bedrijf de fiets gratis bij je thuis. Het maandabonnement is maandelijks opzegbaar. Je zit er dus niet voor lange tijd aan vast. 

De belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Altijd een degelijke fiets die werkt;

  • Je hoeft zelf geen reparaties uit te voeren;

  • Vast maandelijks bedrag;

  • Het abonnement op swapfiets opzeggen is elke maand mogelijk

Uiteraard kleven er ook nadelen aan de swapfiets. Zo heeft deze tweewieler geen bagagedrager op de achterkant. Dit maakt het voor je vrienden of een nieuwe vlam onmogelijk om even achterop te springen. Ook beperkt het de mogelijkheid om extra spullen te vervoeren. Verder reikt de service niet verder dan de stadsgrenzen. Neem je swapfiets dus niet mee op een avontuurlijke tocht in de natuur of op het platteland. Daarnaast is het erg belangrijk om de fiets op slot te zetten. Diefstal kost je minstens veertig euro. Als jouw exemplaar niet op slot stond, mag je 350 euro dokken. Tot slot is het slim om te bedenken hoelang je abonnee wilt blijven. Op de lange termijn zijn de kosten namelijk best hoog. Dit geldt zowel in vergelijking met de aanschaf van een tweedehands als een nieuwe fiets.

De nadelen in het kort:

  • Geen bagagedrager boven het achterwiel;

  • De service is beperkt tot je woonplaats;

  • Diefstal van je fiets is mogelijk een grote kostenpost;

  • Op de lange termijn is de fietshuur duur ten opzichte van een eigen fiets.

Swapfiets ervaringen 

De ervaringen van de abonnees zijn over het algemeen positief. De swapfiets is voor veel liefhebbers perfect om korte ritjes in de stad te maken. Vele gebruikers die dagelijks op de swapfiets stappen, zijn lovend over de lage ritkosten. Een groot deel van de abonnementhouders vraagt zich echter ook af of een eigen fiets niet fijner en voordeliger is. Uit de swapfiets reviews blijkt verder dat hard fietsen er met een swapfiets niet echt in zit. Op langere fietstochten krijg je bovendien last van het slechte zadel. Verder zijn er klachten over de kwaliteit van diverse fietsonderdelen. 

Wat gebeurt er als je swapfiets is gestolen?

Helaas is het stelen van fietsen nog steeds aan de orde van de dag. Mocht iemand je swapfiets stelen, dan krijg je een andere swapfiets. Je betaalt een eigen risico van slechts enkele tientjes, tenzij jouw huurfiets niet goed op slot stond. Als je verzuimde de twee sloten van de fiets te gebruiken, betaal je € 350. Dat is dus een duur grapje. Ben je je swapfiets sleutel kwijt? Dan is de schade te overzien en betaal je vijftien euro. 

Het beste swapfiets alternatief: de eigen fiets

Wat gaat een swapfiets je kosten? Het goedkoopste abonnement van swapfiets kost momenteel € 16,50 per maand. Studenten krijgen korting en betalen slechts € 13,50. Voor een luxer model met zeven versnellingen tel je € 19,50 neer. In enkele steden is bovendien een elektrische swapfiets te huur. De abonnementsprijs hiervan bedraagt 95 euro per maand. Daarnaast zijn er speciale abonnementen voor het bedrijfsleven. Een student die vier jaar een abonnement neemt is minimaal 648 euro kwijt. Stel nu dat je een nieuwe fiets van 480 euro koopt. Als je daar vier jaar op rijdt, ben je per maand een tientje kwijt. Na die vier jaar heb je er nog jarenlang (gratis) plezier van. De eigen fiets is dus een prachtig alternatief voor de swapfiets. Bij Fietsenwinkel.nl koop je al een nieuwe fiets vanaf een kleine vierhonderd euro.

Producten vergelijken