Sparta ION RX+ 2015 Heren

Vergroten

Sparta ION RX+ 2015 Heren

3628
De Sparta ION RX+ 2015 Heren is een comfortabele elektrische fiets die allround goed presteert. Zo kunt u met deze betrouwbare fiets niet alleen uw dagelijkse ritjes afleggen, ook kunt u er lekker op uit trekken! Bepaal zelf de gewenste actieradius d ...
Dit product is helaas uitverkocht en niet meer te bestellen bij de leverancier. Graag helpen we u bij het vinden van een passend alternatief. Vind een alternatief product
Accessoires Opruiming!

Wij ruimen ons Onderdelen & Accessoires magazijn op. Nu tot 45% korting op honderden onderdelen & accessoires!

Bekijk het assortiment hier. Op=Op!

korting 653,- Adviesprijs: 2552,- Onze prijs: 1899,- korting 653,-
Lees meer over de accukeuze bij deze fiets

Actieradius: hoe ver kun je rijden met een volle accu?

Tijdens het fietsen kun je kiezen uit verschillende ondersteuningsstanden. Wil je weinig ondersteuning, dan kies je stand Eco. Wil je veel ondersteuning, dan kies je stand Power. In deze tabel zie je een indicatie van het aantal kilometers dat je kunt rijden op een volle accu: dit is afhankelijk van de omstandigheden waarin je rijdt (weer, wegdek etc.).

×
×
  • Retourneren binnen 100 dagen
  • Onderhoud bij meer dan 250 servicepunten
  • Altijd een winkel met testcenter bij jou in de buurt
  • Volledig fietsklaar geleverd door onze eigen bezorgdienst
  • Bij je thuis bezorgd, ook op zaterdag of in de avond

Laagste prijsgarantie op alle fietsen

Laagste prijsgarantieFietsenwinkel.nl streeft er naar om alle fietsen voor concurrerende prijzen aan te bieden. Het kan natuurlijk voorkomen dat je een fiets toch ergens goedkoper vindt. Daarom bieden wij een laagste prijsgarantie. Bekijk hier de voorwaarden.

Verder met bestellen

Thuiswinkel Waarborg
Als enige online fietsenwinkel is Fietsenwinkel.nl aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg. Zo weet u zeker dat u zaken doet met een betrouwbare webwinkel.

BeCommerce
Fietsenwinkel.nl is ook aangesloten bij BeCommerce. Ook vanuit België koopt u dus met vertrouwen.

3x WUA Beste Fietsenwebwinkel
Al 3 jaar op rij is Fietsenwinkel.nl door WUA uitgewezen als beste online fietsenwinkel.

BOVAG
Fietsenwinkel.nl is lid van de BOVAG. Zo kunt u zorgeloos genieten van uw mobiliteit.

RDW
Wij zijn RDW erkend. Hierdoor schaft u ook uw speed pedelec zonder zorgen bij Fietsenwinkel.nl aan.

×

Verzeker jouw nieuwe fiets

  • Diefstal: / maand
  • Diefstal & Schade: / maand
ANWB Fietsverzekering
Om een verzekering af te sluiten bij de aanschaf van jouw fiets kies je in je winkelmandje de gewenste verzekering onder het product. De premies voor de Belgische verzekering bij Kingpolis vind je daar ook terug.

Kan ik een voorzitje op deze fiets monteren?

Helaas, het is op deze fiets niet mogelijk om een kinderzitje voorop te monteren. Wil je graag een kinderzitje voor? Dan raden wij je aan om een fiets uit te kiezen die wel geschikt is voor een voorzitje.

Bekijk alternatieven

Kan ik een achterzitje op deze fiets monteren?

Helaas, het is op deze fiets niet mogelijk om een kinderzitje achterop te monteren. Wil je graag een kinderzitje achter op jouw fiets? Dan raden wij je aan om een fiets uit te kiezen die wel geschikt is voor een achterzitje.

Bekijk alternatieven

Wat zijn de afleverkosten?

We geven hier de afleverkosten aan voor dit product.

Je betaalt bij Fietsenwinkel.nl altijd maar één keer afleverkosten per bestelling, die van het product met de hoogste afleverkosten.

Onderaan de winkelwagenpagina zie je de afleverkosten voor jouw gehele bestelling.

×

Over de levertijd

Indien de levertijd 1 werkdag is, dan hebben we het product op voorraad. Bestel je voor 17.00u dan kunnen we het product doorgaans de volgende werkdag bezorgen.

Staat er een langere levertijd, dan betreft het een verwachte levertijd en zullen we het product bij de leverancier moeten bestellen. We communiceren de levertijd die de leverancier ons verstrekt (of, indien deze nog niet bekend is, de gemiddelde levertijd van de desbetreffende leverancier). Het kan soms gebeuren dat de levering langer duurt, bijvoorbeeld omdat de leverancier de productie uitstelt. Wanneer dit gebeurt stellen we je hiervan natuurlijk op de hoogte.

×

Veelgestelde vragen over de Sparta ION RX+ 2015 Heren

hallo mevr./mijnh.
een vraag: motor-vermogen is 25 Nm, dat is toch te laag voor iemand die ruim 90 kg weegt.
gaarne uw reactie
mvg.
roelf homan
Is deze fiets geschikt voor langere tochten in Zuid Limburg en Belgische Ardennen?
Wat is het gewicht van de fiets?
Omschrijving

De Sparta ION RX+ 2015 Heren is een comfortabele elektrische fiets die allround goed presteert. Zo kunt u met deze betrouwbare fiets niet alleen uw dagelijkse ritjes afleggen, ook kunt u er lekker op uit trekken! Bepaal zelf de gewenste actieradius door middel van accukeuze. Zo kunt u bijvoorbeeld met de ION-600 series tot wel 215 km verderop geraken! Met zo’n fiets zijn de mogelijkheden eindeloos…

  • De geruisloze ION D-light motor met voorwielaandrijving zorgt voor een soepele ondersteuning
  • Voorzien van 8 Shimano Nexus versnellingen, dus altijd het juiste verzet
  • Geïntegreerde automatische SL 18 koplamp met brede lichtval
  • Krachtige en goed doseerbare remmen geven zekerheid en controle
  • HD-display met meer dan 15 functies en stuurbediening
  • Met parkeerhulp (bijvoorbeeld wanneer u de fiets op de auto mee neemt) en powerboost (voor een kort, maar krachtig sprintje)
  • Bepaal zelf de actieradius door middel van accukeuze
  • Geveerde monoshock voorvork en zadelpen zorgen voor extra comfort

De accu die standaard bij deze ION RX+ wordt meegeleverd, is een ION-300 series. Met deze accu is een actieradius haalbaar tot 110 kilometer. Tegen een meerprijs kunt u een andere accu kiezen en deze actieradius vergroten tot 145 km (400-series), 185 km (500-series) of 215 kilometer (600-series). Weet u niet precies welke accu het beste bij uw gebruik past? Chat, bel of mail met ons dan kunnen wij u hierover adviseren!

Plus- en minpunten

De Sparta ION RX+ 2015 Heren is een comfortabele allround e-bike met een prettige en stille voorwielondersteuning. Door middel van accukeuze kunt u zelf de actieradius bepalen (tot wel 175 km!). Heeft u vragen over deze fiets? Chat, mail of bel gerust met onze experts.

Pluspunten
Voorzien van automatische verlichting
De verende voorvork en zadelpen zorgen voor extra comfort
De geruisloze motor met voorwielaandrijving biedt een prettige ondersteuning
Minpunten
De voorkant van de fiets voelt door de voorwielaandrijving wat zwaar aan
Motorvermogen is beperkt (25 Nm)
Specificaties
Algemeen
Merk Sparta
Frametype Herenfiets
Collectiejaar 2015
Wielmaat 28 inch
Type fiets Elektrische fietsen
Fietsenserie Sparta ION
Artikelnummer CF-04502442-04502445
E-bike Techniek
Motortechniek
LEES MEER over de voor- en nadelen per motorsysteem
ION
Motorpositie
De locatie van de motor bepaalt in grote mate het 'gevoel' van de ondersteuning en de prijs. LEES MEER
Voorwiel
Kracht (Nm)
Hoe sterk een motor is wordt aangeduid in Newtonmeters. Op vlak terrein is 15 Nm al aardig, echte krachtpatsers leveren tot wel 80 Nm.
25 Nm
Motorgeluid
Een volledig stille motor is niet of nauwelijks waarneembaar, een fluisterstille motor is in een stille omgeving waarneembaar.
Volledig stil
Maximale snelheid met ondersteuning 25 km/u
Type sensor(en)
Er zijn twee types E-Bike sensoren, rotatiesensoren en trapkrachtsensoren.
Rotatie, kracht en snelheid
Gemiddelde actieradius 95 km
Maximale actieradius
Het maximale fietsbereik volgens leveranciersopgave bij zo gunstig mogelijke omstandigheden.
215 km
Walk assist?
Lopen met de fiets aan de hand kan best zwaar zijn. Fietsen met een Walk Assist functie rollen actief mee tot 6 km/u.
Walk assist
Accu
Uitneembare accu Ja
Accupositie Achterdrager
Type accu Lithium-ion
Accukeuze Ja
Display & functies
Schakelen & Remmen
Aantal versnellingen 8
Type versnellingen
Een derailleur is wel lekker licht, maar heeft wat meer onderhoud nodig. Een naafversnelling is wat zwaarder, maar wel meer onderhoudsvriendelijk.
Naaf
Remsysteem Rollerbrakes
Type naaf Shimano Nexus 8
Comfort
Zithouding Licht gebogen zithouding
Framemateriaal Aluminium
Verende voorvork Headshock
Zadelpen Geveerd
Verstelbare stuurpen Ja, zonder gereedschap
Anti-lek banden Ja
Zadel Luxe Gelzadel
Standaard Enkele standaard
Bagagedrager
Een bagagedrager is handig om wat bagage mee te kunnen nemen!
Met bagagedrager
Jasbeschermer Ja
Pedalen
Wordt deze fiets geleverd inclusief pedalen of dien je deze zelf los bij te bestellen?
Inclusief (anti-slip) pedalen
Kinderzitje mogelijk
Er zijn voorzitjes en achterzitjes. Weet je niet welke je nodig hebt? Vraag het onze medewerkers!
Nee, niet mogelijk
Gewicht
Netto gewicht (kg) 26
Gewicht zonder accu (kg) 22,4
Veiligheid
Type slot
Hier zie je of er een slot op de fiets gemonteerd is. Is het slot geschikt voor een insteekketting? Kijk dan hieronder voor enkele passende slotsuggesties.
Axa ringslot met insteekoptie
ART goedgekeurd
De ART-certificering is een keurmerk voor sloten.
Ja
Garantie
Toon minder
ART keurmerk

Het ART keurmerk is in het leven geroepen door Stichting ART en geeft aan in welke mate het slot van uw fiets beveiligd is tegen diefstal. Een ART goedgekeurd slot voldoet aan verschillende eisen en is zo een betere bescherming voor uw fiets dan een slot zonder ART keurmerk. Veel verzekeraars eisen bij een diefstalverzekering dat uw fietsslot ART goedgekeurd moet zijn. Uw verzekeraar kan u hier meer duidelijkheid over geven.

ION motor

De ION techniek is al jaren onverslagen! Deze techniek is de gevestigde orde voor zowel voorwiel- als achterwielmotoren. Krachtig, stil, reactief door de krachtsensor en nog sterk ook! De bediening en interface zijn daarnaast ook erg gebruiksvriendelijk en helder. Speciaal voor heuvelachtig gebied heeft de ION achterwielmotor meer vermogen(tot wel 50Nm). Naast de gewoon goede ondersteuning heeft een ION motor ook een handige walk-assist functie en bijvoorbeeld een powerboost functie. Fijn bij steile bruggetjes of stoplichtsprintjes! U kiest zelf de accu en de daarbijhorende actieradius heeft u dus zelf in de hand. Handig hoor!

Actieradius

De actieradius van elektrische fietsen is sterk afhankelijk van bepaalde factoren zoals de gekozen ondersteuningsstand en uw gewicht. Maar ook van kleinere zaken als de temperatuur, bandenspanning, rijomgeving en natuurlijk uw fietsgedrag. Net als bij een mobiele telefoon is de accu van een elektrische fiets na een jaar ook wat minder sterk en zal de actieradius wat afnemen en dus de oplaadfrequentie wat toenemen. Belangrijke zaken om rekening mee te houden bij het oriënteren!

Rollerbrake remmen

De vervanger voor de inmiddels ouderwetse trommelrem is de rollerbrake. Deze naafrem werkt met rolletjes welke bij remmen "oplopen" tegen de schaal van de rem. Deze schaal wordt warm door de wrijving en is daarom gekoeld door een zogenaamde koelschijf. Het systeem is tamelijk onderhoudsvrij en is goed te doseren. De rem is absoluut niet agressief en daardoor ook veilig in de regen.

Axa ringslot met insteekoptie

Met een insteekkabel kunt u uw fiets nog beter beveiligen tegen diefstal. Met een ringslot zet u namelijk uw fiets wel op slot, maar eigenlijk zet u alleen het achterwiel vast. Met een insteekketting erbij kunt u de fiets ook aan een object vastzetten, zodat dieven uw fiets niet zomaar mee kunnen nemen. Let op: niet iedere insteekkabel past zomaar in ieder ringslot, dus let goed op dat u een Axa insteekketting bestelt bij uw fiets met een Axa ringslot met insteekoptie!

Productbeoordelingen (3 beoordelingen)
Mooie en snelle fiets. Een topper!
Beoordeling door Joost Aarts (geplaatst op 27-12-2015)
Kwaliteit
Prestatie
Design
Ik heb mijn zilverkleurige RX+ op vrijdag 4-12-15 ontvangen en er sindsdien (ondanks alle vrije dagen) op dit moment 242 km mee gereden. Hij is uitgerust met een 400 Wh accu zal vooral voor woon- werk verkeer gebruikt gaan worden. (Uit oogpunt van milieu en kosten zou ik de fabrikanten trouwens willen adviseren niet ieder hun eigen type accu op de markt te brengen, want als je b.v. die van Sparta ooit moet vervangen, ben je in elk geval financieel flink de klos - dat soort "klantenbinding" is natuurlijk niet meer van deze tijd).
Officieel is de RX+ inmiddels een "uitloopmodel. Sparta levert hem dus niet meer. Maar hoewel ik flink heb zitten speuren, kan ik daar - behalve de drang nieuwe modellen op de markt te zetten - geen goede technische reden voor bedenken. De 2016 modellen zijn stevig aan de prijs maar brengen technisch weinig of geen nieuws.

Hoe dan ook, ik ben tot dusverre erg blij met de fiets. Hij ziet er mooi uit. De koplamp is zodanig geconstrueerd dat hij normaliter inderdaad bestand zal zijn tegen NS fietsenrekken. Het stuur is zonder gereedschap in allerlei standen te zetten. De ondersteuning e.d. kan via een aantal knoppen op de linkerkant van het stuur gemakkelijk, zonder dat je je handen van het stuur behoeft te nemen bediend worden (ik ben een merk tegen gekomen waarbij je de ondersteuning op het display moest instellen, dat is werkelijk zeer onhandig). Versnellingen bedien je met de rechterhand (dit is ook bij "niet elektrische" fietsen gebruikelijk).

De pakweg 2 x 10 km die ik dagelijks fiets (dan heb je eigenlijk niet eens een 400 Wh accu nodig), legt de fiets een stuk sneller af dan de trein (Houten - Utrecht CS). Bij gebrek aan zitplaatsen in de ochtendspits van NS, is de Sparta echter niet alleen sneller maar ook nog comfortabeler (er zit een prima zadel op en de framehoogte van de fiets is ook precies goed). Bij de reistijden reken ik wel voor/ natransport (naar station) en wachttijd mee.

Hoewel Sparta vijf "ondersteuningslevels" levert (er zijn fabrikanten die er wel 9 leveren, dat is ook wel lekker luxe), worden de nummers 1 en 2 door mij het meest gebruikt (bij storm - inmiddels twee keer meegemaakt - heb inmiddels ook level 3 kunnen gebruiken). Voor de rest vang ik alles zoveel mogelijk op met de 8 versnellingen Shimano naaf.

De, overigens totaal onhoorbare, motor van de fiets is kennelijk begrensd op 27 km/u en dat is ook de snelheid die ik meestal haal op het "doorgaande stuk" zij het dat ik inmiddels als maximumsnelheid 35,3 op de teller heb staan - dat is het resultaat van een stuk wind mee én goed trappen. De 27 km zijn overigens mijns inziens wel voldoende als maximum ondersteuningssnelheid: het is zeker bij donker én in een stad al vrij link om rond de 25 km te gaan: met zulke (gemiddelde) snelheden houdt het overige verkeer helemaal geen rekening en zelf zie je slecht verlichte fietsen en voetgangers ook lang niet altijd op tijd.
Zit je net op de grens van 27 km/u of hoger, dan heb je wel kans dat je de motor schokjes voelt geven, ik neem aan dat dit te maken heeft met aan / uitschakelen (vanwege de begrenzing). Zet je echter de motor uit of ga je flink over de 27 heen, dan loopt de fiets zoals je dat van een "normale" fiets ook zou verwachten, dat doet hij soepel, wel hoor je bij die snelheden de versnellingsnaaf goed (maar niet storend, het geluid is hetzelfde als wat je bij niet elektrische fietsen hoort).
Het gewicht van de fiets vind ik meevallen als je de accu er althans afhaalt. Echt veel zwaarder dan een standaard fiets is hij dan niet. Er komt natuurlijk wel extra gewicht bij van de voorwielmotor.

V.w.b. de voorwielmotor: ik zal maar aannemen dat het de techniek is die hem zo groot maakt (het is namelijk een ION voorwielmotor) maar als ik zo eens kijk naar was andere fabrikanten leveren, heb ik zo het vermoeden dat ze die bij Accell (de producent van de ION motor) qua diameter nog een stuk kunnen laten afslanken.
Iedereen zal zo zijn eigen motor moeten kiezen. Mijn motor heb ik vooral gekozen vanwege het traject waarop ik rijd. Ik kan met een "eenvoudige" motor toe, bovendien kun je de fiets ook zonder accu moeiteloos laten rijden. Ik vind een voorwielmotor trouwens ook sowieso mooier dan een middenmotor. En als racefietser had ik geen zin in een achterwielmotor (met derailleur): die gaat mij namelijk vrijwel iedere week werk opleveren, want iedere racefietser wil van nature een schone, roestvrije en soepel snorrende derailleur. Bovendien: het echte snelle "stadswerk" (snel wegwezen bij stoplichten) kun je m.i. het gemakkelijkst met een naaf realiseren. Een derailleur fiets die je per ongeluk in een te hoge versnelling bij een verkeerslicht stilzet, trek je in beginsel niet vlot weg....

Voor de snelle fietsers een tip: ik denk dat je (zeker in de beginfase als je je fiets nog niet goed kent ) in het geval van scherpte bochten er op moet letten dat je je voorwielmotor in een bocht niet op al te fors ondersteuningsniveau moet hebben staan (zet hem uit of schakel naar een lager niveau): hoewel je uiteraard kunt bij remmen, had ik op mijn eerste fietstocht het idee dat de motor niet meteen "afhaakte" (kortom: verder wilde rijden, wat ik niet zo verwachtte) waardoor ik toch even een kunstje moest uithalen om in balans te blijven. Oops ! En dan ben ik nog iemand die dit had kunnen weten, want dit is een (voorwielmotor-) probleem dat al door meer mensen op internet is gesignaleerd. Van "winter" hebben we tot op heden natuurlijk niets kunnen bespeuren. Mocht die er wel komen, dan weet ik nog niet of ik de e-bike om de zojuist genoemde redenen wel zal durven inzetten. Mogelijk stap ik dan even over op een eenvoudiger fiets. Blijft de Sparta vast ook veel mooier door.

Ook nog in verband hiermee: ik kan niet zeggen dat ik de (trommel) remmen helemaal adequaat vind voor de snelheid waarmee deze fiets zich weet voort te bewegen. Iemand die op een racefiets heeft gezeten, kan daarmee nog wel omgaan (remmen op een racefiets is namelijk ook onmogelijk wanneer je met te hoge snelheid rijdt, je moet gewoon enorm anticiperen of eenvoudigweg niet hard rijden). Ik vermoed dat er mensen zijn die er door schade en schande achter komen dat de Sparta fiets iets te snel is voor de remmen die worden meegeleverd. Ben eigenlijk benieuwd of de remmen bij andere merken beter zijn, of dat het uitsluitend aan mijn snelheid ligt.

Tot slot: ik hoop niet ooit bij de categorie klanten te gaan behoren die zich ooit rechtstreeks tot Sparta moeten wenden, daar heb ik op internet namelijk niet veel enthousiasme over kunnen bespeuren (men schrijft sowieso natuurlijk liever over negatieve dan over positieve ervaringen). Met de service van Fietsenwinkel.nl is gelukkig niks mis. Ik ben iemand die een normale fiets graag uit elkaar haalt maar bij een gloednieuwe, en technisch wat lastiger e-bike wil ik dat niet graag doen. Toen ik bij de Sparta iets van een onvoldoende gespannen ketting bespeurde (dit is hoorbaar en bij "gewone" fietsen ook wel snel te verhelpen), werd dat echter door Fietsenwinkel.nl na een telefoontje van mijn kant uitstekend opgepikt en kreeg ik al vrij snel een monteur van FietsNed aan de telefoon die binnen 2 werkdagen aan mijn deur stond en de fiets nakeek. Dat was wel top, want met een fiets die je voor woon- werk verkeer gebruikt wil je niet teveel gedonder hebben (en als het zich voordoet liefst snel laten fiksen).

Al bij al: deze fiets is tot dusverre een aanradertje gebleken.


Geweldige fiets, we zijn er heel blij mee
Beoordeling door Jan Exel (geplaatst op 22-07-2015)
Design
Kwaliteit
Prestatie
De fiets bevalt uitstekend, het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat het licht van mijn fietscomputer al niet meer werkt
Geweldige fiets, kan niet beter wensen
Beoordeling door Jan Draadjer (geplaatst op 25-04-2015)
Prestatie
Design
Kwaliteit
Het is de ION RXS+2015 Heren.
Ben dik tevreden

Passende accessoires bij Sparta ION RX+ 2015 Heren

Sluit venster

Vind alternatieve producten

Vind snel een alternatieve fiets die bij jouw wensen past én snel leverbaar is. Kies welke eigenschappen voor jou belangrijk zijn, zodat wij je snel een overzicht kunnen geven van passende alternatieven!

  • Jouw lichaamslengte (cm)
  • Gewenste levertijd
Annuleren
Sluit venster

Sparta ION RX+ 2015 Heren

Dit product kunnen we helaas niet meer versturen, maar is nog wel beschikbaar in onze winkel(s):

Bundelaanbiedingen
Sparta ION RX+ 2015 Heren

Sparta ION RX+ 2015 Heren

1.926,99
Uw voordeel: € 658,00
Sparta ION RX+ 2015 Heren

Sparta ION RX+ 2015 Heren

1.943,99
Uw voordeel: € 668,00
Sparta ION RX+ 2015 Heren

Sparta ION RX+ 2015 Heren

1.928,95
Uw voordeel: € 658,04