Speed-pedelecs bereiken nieuwe grens; meer dan 15.000 geregistreerde fietsen in Nederland

Speed-pedelecs zijn de laatste tijd vaak in het nieuws. Het zijn fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 km/u. Sinds de invoering van de kentekenplicht op 1 januari 2017, mogen de elektrische fietsen met een ondersteuning van meer dan 25 km per uur niet meer op het fietspad rijden. Toch groeit de speed-pedelec nog steeds aan populariteit. Halverwege 2017 reden er al meer dan 10.000 snelle e-bikes rond in Nederland. Inmiddels zijn dat er meer dan 15.000. Om een goed beeld te geven van de verspreiding van het aantal speed-pedelec rijders in Nederland hebben we gekeken naar het aantal speed-pedelecs per 100.000 inwoners, verdeeld over verschillende segmenten;

  • jaarlijkse toename
  • per privincie
  • per gebied (stedelijk vs landelijk)
  • per leeftijd
  • per merk
  • mate van ondersteuning (40km/u vs. 45km/u)

Opmerkelijk

  • Veel ouderen weten de snelle e-bikes te vinden; de oudste speed-pedelec gebruiker in Nederland is 90jaar!
  • In niet-stedelijke gebieden is de speed-pedelec meer dan 2,5 keer zo populair als stedelijke gebieden (89 pedelecs per 100.000 inwoners vs. 226 pedelecs per 100.000 inwoners).
  • Van alle verkochte modellen in 2017, werd de helft verkocht in de laatste maand van het jaar. Dit heeft te maken met de nieuwe Europese wetgeving die vanaf 1 januari 2018 actief is.
  • Onder vrouwen zijn de snelle fietsen nog een stuk minder populair. Er worden bijna 3 keer zoveel speed-pedelecs met een herenframe verkocht als met een damesframe.
  • Utrecht, Overijssel en Zeeland zijn de lijstaanvoerders. In deze provincies is het speed-pedelec bezit het grootst, met meer dan 70 eigenaren per 100.000 inwoners.
  • Het aantal speed-pedelecs wat in Nederland in omloop is groeit nog steeds gestaag door. 
In februari 2018 stond de teller op 15.777 geregistreerde modellen.

  • Opvallend is de piek in december van het jaar. Vanwege een verandering in Europese Wetgeving dienen speed-pedelecs per 1 januari 2018 aan strengere regels te voldoen (modellen dienen te zijn voorzien van remlicht en een toeter). Om ervoor te zorgen dat oudere modellen toch nog verkocht mogen worden in 2018 zijn voorraden in december 2017 geregistreerd bij het RDW. Dit verklaart het hogere aantal in december van het jaar.

  • Sparta, Stromer en Riese & Muller hebben het grootste aandeel in de merkverdeling. Sparta heeft echter geen speed-pedelecs binnen hun nieuwe collectie dus de verwachting is dat het marktaandeel van Sparta zal afnemen.

  • Veruit de meeste modellen bieden de maximaal toegestane ondersteuning van 45 kilometer per uur.
Sommige modellen bieden echter ondersteuning tot een maximum van 40 km/u. Het aandeel van deze modellen ligt op 16%.

  • Blijkbaar is een speed-pedelec een echt mannenproduct. Een kleine 70% van de verkochte fietsen heeft een herenframe. Het overige aandeel bestaat uit speed-pedelecs met een damesframe (25,4%) en een mixed-frame (unisex).

  • De grootste groep gebruikers bevindt zich in de leeftijd 50-59. Deze groep heeft een aandeel van 37%. Op de tweede plek komen de 40-ers, met een aandeel van 27%. Op plek nummer drie vinden we de 60-ers (17%).

  • In de grafiek boven vinden we het aantal geregistreerde speed-pedelecs per provincie. De ‘’high-speed’ e-bike is het meest populair in de provincie Utrecht.

  • Er is een duidelijke trend zichtbaar in deze grafiek. Vooral in de niet-stedelijke gebieden bezitten mensen een speed-pedelec. Dit is best logisch aangezien high-speed e-bikes veel gebruikt worden langere afstanden en mensen in niet-stedelijke gebieden gemiddeld verder van hun werk wonen.

Bronnen

  • De cijfers over het aantal Speed Pedelecs zijn gebaseerd op de kentekenregistratie van het RDW.  Dit is een telling van alle kentekens die in februari 2018 in het kentekenbestand voorkwamen.
  • Cijfers over verspreiding per gebied, provincie en leeftijd zijn van 2017