Sinds jaar en dag worden racefietsen voorzien van velgremmen, ofwel de race remhoef. Een nieuwe ontwikkeling binnen het wielerpeloton is het gebruik van hydraulische schijfremmen. Dit type remsysteem is echter niet compleet nieuw en komt voort uit de mountainbikewereld, waar de hydraulische schijfrem dominant aanwezig is. Voor een mountainbike biedt de hydraulische schijfrem veel voordelen. Het is minder gevoelig voor modder, water en vuil: dit is dan ook een van de grote redenen waarom dit remsysteem steeds meer gezien wordt op een racefiets.
Welke remmen worden op racefietsen gebruikt en wat zijn de voor- en nadelen van ieder systeem?
Race remhoef/velgremmen
De raceremhoef wordt nog altijd het meeste gebruikt op de racefiets. Door in de remgreep bij het stuur te knijpen, wordt er een kabel aangetrokken die de remblokken naar de velg toe trekken. Door de wrijving van de blokken op de velg, remt u af.
Bekijk alle racefietsen met race remhoef
Hydraulische schijfremmen
De hydraulische schijfrem wordt niet bediend door een remkabel, maar door remvloeistof. Wanneer er aan de remhendel wordt getrokken, wordt er remvloeistof naar de remklauw geperst, die de zuigers in de klauw samenknijpt op de remschijf.
Bekijk alle racefietsen met hydraulische schijfrem
Mechanische schijfremmen
Mechanische schijfremmen werken net als bij een race remhoef. Door in de rempgreep bij het stuur te knijpen, wordt er een kabel aangetrokken die ervoor zorgt dat de zuigers in de remklauw samentrekken tegen de remschijf.
Bekijk alle racefietsen met mechanische schijfrem
De voordelen van schijfremmen op een rijtje
Schijfremmen op een racefiets lijken de standaard te worden. De ontwikkeling is in volle gang en vele producenten nemen racefietsen met schijfremmen op in hun programma. Een racefiets met schijfremmen heeft enkele duidelijke voordelen:
- Meer remkracht in alle omstandigheden
- Schijfremmen eten geen dure velgen op
- Remmen zijn goed te doseren (vooral met hydraulische schijfremmen)
- Remkracht wordt beter over het frame verdeeld waardoor de fiets stabieler aanvoelt
- Wielen/banden kunnen wat breder voor meer grip/comfort zonder concessies