Altijd de laagste prijs
87% tevreden klanten in augustus

Crankstel en cassette

Crankstel en cassette

Het crankstel en de cassette

Het crankstel en de cassette zijn essentiële onderdelen van een racefiets. Deze onderdelen moeten er voor zorgen dat alle kracht, die je zet op de pedalen, wordt omgezet in snelheid. Er zijn verschillende typen crankstellen en cassettes, waarbij de één meer geschikt is voor de beginnende wielrenner en de ander juist voor een ervaren fietser. Let bij aankoop van een racefiets dus goed op het type crankstel of cassette van een racefiets!

Type crankstellen

Het crankstel is het verbindingsstuk tussen de trapas en de pedalen en bestaat uit een crankarm en één of meerdere tandwielen. Er zijn drie typen crankstellen: double, compact en triple. Welke je wanneer moet kopen, wordt hieronder uitgelegd.


Compact crankstel racefiets

Compact (50x34 of 52x36)

Het compact crankstel is het meest voorkomende en meest gebruikte crankstel. Het is een tussenweg van het double crankstel en het triple crankstel en wordt ook wel 'best of both worlds' genoemd. Net als het double crankstel is het compact crankstel voorzien van 2 tandwielen. Het kleine tandwiel (en soms ook het grote tandwiel) is echter net even wat kleiner dan bij een double crankstel, wat ervoor zorgt dat je een lekker licht verzet kunt kiezen. Met dit kleinere tandwiel biedt het compact crankstel dus ook het voordeel van een triple crankstel. Dit maakt het compact crankstel ook uitstekend geschikt voor in berg-/heuvelachtig gebied. Ideaal voor zowel de beginnende als de ervaren racefietser.

Pluspunten
Lichter dan triple crankstel
Geschikt voor zowel vlak als bergachtig terrein
Ruimste keuze beschikbaar
Minpunten
Op vlak terrein heeft het double crankstel meer voordeel
Het triple crankstel biedt een net wat lichter verzet

Bekijk alle racefietsen met een compact crankstel


Double crankstel racefiets

Double (53x39 of 52x42)

Het double crankstel is, zoals de naam al doet vermoeden, voorzien van 2 tandwielen. Deze tandwielen zijn vergeleken met de andere typen crankstellen het grootst. Doordat dit type crankstel geen relatief kleine tandwielen heeft, zal je dus erg hard moeten kunnen trappen in de bergen of met zware tegenwind. Het vereist dan ook veel vermogen om hier voordeel uit te halen. Dit type crankstel wordt daarom ook veel gebruikt door pro's en wedstrijdrijders.

Pluspunten
Makkelijker om hogere snelheden te bereiken
Lichter dan triple crankstel
Minpunten
Vereist meer vermogen (trapkracht)
Minder thuis in berg-/heuvelachtig gebied

Bekijk alle racefietsen met een double crankstel


Triple crankstel racefiets

Triple

Het triple crankstel is voortgekomen uit de mountainbikewereld. Het kleinste blad is kleiner dan de kleinste bladen van het double en compact crankstel, zodat je hiermee een nog lichter verzet kunt kiezen. Voor racefietsers die veel in de bergen of heuvels willen fietsen is dit dus een serieuze optie.

Pluspunten
Biedt het lichtste verzet
Meeste versnellingen
Minpunten
Zwaarder dan een double of compact
Fiets omzetten naar compact of double is erg complex

Bekijk alle racefietsen met een triple crankstel


Kwaliteit van een crankstel

De crankstel is onderdeel van de schakelgroep. De kwaliteit van een schakelgroep en dus ook het crankstel is niet direct van de buitenkant af te zien. Daarom hebben wij de crankstellen van Shimano en SRAM in volgorde gezet van Basic naar Deluxe:

Basic (beginners tot licht gevorderd): €399 - €1799

Plus (licht gevorderd tot gevorderd): €999 - €4999

Deluxe (gevorderd tot professional): €1999 - €9999

Wanneer je van plan bent om in de bergen of heuvelachtig terrein te gaan fietsen, is het aan te raden om een crankstel te kiezen uit de Plus of Deluxe categorie. In dit gebied zal je veel moeten schakelen in de klim, afdaling of versnelling, waardoor het crankstel veel te verduren krijgt.

Goed om te weten: er is bijna altijd een mix van componenten te vinden op een fiets. Een fiets kun je daardoor niet echt classificeren als 100% Shimano 105 of bijvoorbeeld Shimano Ultegra. Wanneer het grootste gedeelte in de mix van componenten Shimano 105 is wordt zo'n fiets wel een Shimano 105 fiets genoemd.

Bekijk al onze racefietsen

Types cassettes

De cassette is de verzamelnaam voor alle tandwielen bij het achterwiel. Voor racefietsen zijn dit er vrijwel altijd 9, 10 of 11. Het aantal versnellingen van de fiets is gelijk aan het aantal tandwielen van de cassette x het aantal tandwielen van het crankstel (bijv. 2x11=22).

Formaat tandwielen

De cassette van een racefiets kan naast een verschillend aantal tandwielen, ook een verschillende tandwielverhouding hebben. Het kleinste tandwiel van de meeste cassettes heeft 11 tandjes. Het grootste tandwiel varieert bij racefietsen van 21 tot 27 tandjes. Bij de cassettes waarbij het verschil tussen het kleinste tandwiel en het grootste tandwiel het grootst zijn, zijn de stappen per versnelling ook groter. Er zit dus een groter verschil tussen de ene versnelling en de volgende. De 11-23 (kleinste tandwiel - grootste tandwiel) cassette wordt het meest gebruikt door profs, Hierbij zijn de stappen kleiner en is de lichtste versnelling nog best zwaar! Terwijl de 11-25 cassette weer meer gezien is onder recreanten.

Vind ons op Facebook

Andere vragen?

Heb je na het lezen van mijn tips nog andere vragen? Bel met mij of met één van mijn collega's.

Producten vergelijken