Sensoren elektrische fietsen

E-bike sensoren: types en werking

Een elektrische fiets zou geen elektrische fiets zijn zonder zijn trapondersteuning. De mate van ondersteuning wordt bepaald door een sensor, die de motor aangeeft hoeveel ondersteuning er gegeven moet worden. Het is goed om te weten welk type sensor(en) een e-bike kan hebben, omdat dit erg belangrijk kan zijn voor jouw e-bike keuze!

Rotatiesensor

Alle elektrische fietsen zijn voorzien van een rotatiesensor. De rotatiesensor is heel eenvoudig in het gebruik. Zodra je begint met trappen, wordt een signaal naar de motor gestuurd en vanaf dat moment springt de ondersteuning aan. Dit zorgt voor een hele gelijkmatige ondersteuning, omdat de ondersteuning er altijd is wanneer je fietst en je hoeft niet harder te trappen om meer kracht te leveren. Hoe intensief de ondersteuning is, bepaal je door de ondersteuningsstand in te stellen op de display.

Direct ondersteuning zodra je begint met trappen
Bij enkel een rotatiesensor, is de ondersteuning minder nauwkeurig afgestemd op jouw handelingen

Trapkrachtsensor

Sommige elektrische fietsen hebben naast een rotatiesensor ook een trapkrachtsensor. Zoals de naam al aangeeft, maakt het bij een trapkrachtsensor juist wel uit hoe hard je trapt. De ‘trapkracht’ wordt namelijk waargenomen door een sensor in je fiets, waarna de ondersteuning zich hieraan zal aanpassen. Dit betekent dus hoe harder je op de pedalen duwt, hoe zwaarder de mate van ondersteuning zal zijn. Dit is handig bij situaties zoals tegen een heuvel op fietsen en bij het starten uit stilstand na bijvoorbeeld een stoplicht. Een e-bike met trapkrachtsensor geeft een nog natuurlijkere rijervaring dan een fiets met enkel een rotatiesensor, omdat de fiets nauwkeuriger reageert op je handelingen.

Zeer natuurlijk aanvoelende ondersteuning die direct op jou als rijder reageert
Er wordt meer van de motor gevraagd: dit kan invloed hebben op de actieradius van je fiets

Extra: snelheidssensor

Alle e-bike motoren berekenen de fietssnelheid, omdat de ondersteuning wettelijk moet stoppen bij 25 km/u (45 km/u bij speed-pedelecs). Een snelheidssensor doet dit alleen net wat nauwkeuriger. Een snelheidssensor (of versnellingssensor) kan er in combinatie met de andere sensoren voor zorgen dat de ondersteuning nog nauwkeuriger wordt afgestemd. Het is dus een handige aanvulling op een e-bike met een rotatiesensor of met een rotatie- en trapkrachtsensor, maar niet essentieel.

Bekijk alle e-bikes