Altijd de laagste prijs
86% tevreden klanten in juli

Voorwiel-, achterwiel- of middenmotor?

Voorwiel-, achterwiel- of middenmotor?

Ben je op zoek naar een e-bike? Dan is het belangrijk om te bedenken wat voor soort motor je zou willen. De motor is namelijk het hart van je e-bike! Je kunt kiezen uit een motor in het voorwiel, een motor in het achterwiel, of voor een motor bij de pedalen (middenmotor). Wat zijn de verschillen? En wat zijn de voor- en nadelen?

Voorwielmotor

E-bike motor in het voorwiel

Wat?

Bij fietsen met een voorwielmotor zit de motor in het voorste wiel verwerkt. Als de motor aan het werk is, voelt het aan alsof je wordt voortgetrokken. Een voorwielmotor is daarnaast erg stil: je hoort hem bijna niet!

Waarom?

E-bikes met voorwielmotor zijn wat goedkoper dan fietsen met een midden- of achterwielmotor. Daarnaast kun je kiezen uit enorm veel merken en modellen! Een fiets met voorwielmotor heeft (bijna) altijd een dichte kettingkast, zodat je niet veel tijd kwijt bent aan onderhoud.

Waar?

Een voorwielmotor heeft over het algemeen iets minder trekkracht en is daardoor vooral geschikt voor (dagelijks) gebruik op vlak terrein. Denk aan jouw ritten naar supermarkt, school of sportclub!

Pluspunten voorwielmotor
Vaak de goedkoopste modellen
Ruime keuze uit merken en modellen
Stille motor: bijna geen bijgeluid
Minpunten voorwielmotor
Minder geschikt voor heuvelachtig landschap

Bekijk alle e-bikes met voorwielmotor


Middenmotor

E-bike motor in de trapas

Wat?

Bij een e-bike met een middenmotor zit de motor verwerkt in de trapas, bij de pedalen. De ondersteuning voelt heel natuurlijk aan. Je wordt bijvoorbeeld niet vooruit getrokken of geduwd: het lijkt alsof de kracht uit je eigen benen komt!

Waarom?

De fiets heeft een laag zwaartepunt en een goede balans, doordat de motor netjes in het midden en laag bij de grond zit. En mocht je een band moeten plakken, dan hoef je geen rekening te houden met de motor: ook makkelijk!

Waar?

Een middenmotor is over het algemeen heel krachtig. Hij schrikt niet van een heuvel onderweg! Een e-bike met middenmotor is dan ook de juiste keuze als je een e-bike zoekt die je voor van alles kunt gebruiken, of het nu in de Nederlandse polder is, of in de Franse Alpen!

Pluspunten middenmotor
Goede gewichtsverdeling en stabiliteit
Krachtige ondersteuning, ook geschikt voor heuvelachtig landschap
Veruit de populairste motor op dit moment
Minpunten middenmotor
Motor is niet zo stil: je kunt hem horen werken

Bekijk alle e-bikes met middenmotor


Achterwielmotor

E-bike motor in het achterwiel

Wat?

De meeste e-bikes hebben een voorwiel- of middenmotor, maar er zijn ook modellen met een motor in het achterwiel. Deze ondersteuning voelt alsof iemand je een duwtje in de rug geeft. Je hebt dus altijd wind mee!

Waarom?

Een e-bike met de motor in het achterwiel is vaak net even wat strakker vormgegeven dan andere e-bikes: dat moet je natuurlijk wel aanspreken! Vind je wat extra onderhoud geen probleem (vanwege de open kettingkast) en kies je meer voor prestaties dan voor gemak, dan is dit de e-bike voor jou.

Waar?

Een fiets met een achterwielmotor is meestal voorzien van een (half)open kettingkast met derailleurversnelling. Hierdoor beschik je over meer versnellingen (soms wel 30!), wat ideaal is voor lange en sportieve tochten. Daarnaast is een achterwielmotor vaak erg krachtig, zodat je ook in de heuvels uit de voeten kunt.

Pluspunten achterwielmotor
Meer versnellingen mogelijk (soms wel 30!)
Ook geschikt voor heuvelachtig terrein
Stille motor: je hoort hem bijna niet
Minpunten achterwielmotor
Meer onderhoud door open kettingkast
Producten vergelijken