Altijd de laagste prijs
90% tevreden klanten in november

De Giro, de roze geschiedenis van de Ronde van Italië

De Giro, de roze geschiedenis van de Ronde van Italië

Word jij ieder jaar ook zo enthousiast van de beelden van de Giro D’Italia? Speciaal voor jou duiken wij daarom de geschiedenisboeken in en halen we wat leuke feitjes naar boven.

De verbinteniskracht van de Giro

Oorspronkelijk begon de eerste editie als een Ronde van heel Italië. Ondanks de vele verschillen binnen Italië van destijds, het land was een natie van bij elkaar geraapte rijkjes, verbond de fietsronde het land door middel van een duidelijke overeenkomst: de liefde voor het wielrennen. Jarenlang is er echter ook geen sprake geweest van verbinding. Het eiland Sicilië is op drie edities na vakkundig buiten de wielerronde gehouden. Ironisch gezien start de jubileumeditie op het zuidelijk gelegen eiland.

Vaak staat de Giro ook in het teken van de herdenking. Zo werd er tijdens de 100e editie een eerbetoon uitgebracht aan Michele Scarponi, de overleden winnaar van de Giro D’Italia van 2011. Dat jaar beklommen de wielrenners de omgedoopte Scarponi-klim, iconische Mortirolo. Daarnaast wordt de Cima Coppi, vernoemd naar de legendarische wielrenner, jaarlijks uitgereikt aan de prof die als eerste het hoogste punt van de Giro bereikt.

Uit het oog springende feitjes

Wij laten je een aantal Giro trivia vragen juist beantwoorden door middel van onze geselecteerde feitjes. Zo is het feit dat de koploper en eindwinnaar van de Ronde van Italië een roze trui draagt algemeen bekend bij niet-wielrenliefhebbers. Waar deze kleur zijn oorsprong van kent is echter minder bekend bij het grote publiek. Het roze kent zijn oorsprong in de huiskleur van de oprichter van de Giro, de La Gazzetta dello Sport. Deze Italiaanse sportkrant is ondertussen de belangrijkste Italiaanse krant op sportgebied. Eind negentiende eeuw heeft het blad, in de wens om op te vallen bij het publiek, de krant roze laten drukken. Tot op de dag van vandaag wordt de opvallende kleur gehandhaafd. De bijnaam van de Giro D’Italia, voor velen de mooiste wielerronde ter wereld, is trouwens de corsa rosa. Vertaald is dit de roze koers.

De Giro D’Italia wordt uitgezonden in maar liefst 192 landen. Dat komt er op neer dat de beelden over vrijwel de gehele wereld te zien zijn. Een flinke inkomstenbron dus voor de rechthebbende. Dat de Giro ook kosten met zich meebrengt moge ook duidelijk zijn. Het algehele prijskaartje wordt de laatste jaar op zo’n 13 miljoen euro per editie geschat!

Statistieken met een roze tintje

Logischerwijs gezien wordt de lijst van winnaars van de Giro gedomineerd door Italianen, negenzestig keer hieven zij de trofee. Onze zuiderburen volgen op gepaste afstand met zeven overwinningen. 1x won een renner met de Nederlandse nationaliteit de trofee, dat was Tom Dumoulin in 2017 tijdens de 100e editie.

Mario Cipollini mag zichzelf recordhouder in ritzeges noemen. Zijn 42 ritzeges komen overeen met elke dag een etappewinst in twee volledige Giro’s! De Belg Eddy Merckx droeg 77 keer het roze, wat ook gezien mag worden als een absoluut record.

Meten met de profs

Wellicht is deze kop wat overdreven, maar we weten in ieder geval wel op welk materiaal de wielerploegen rijden. Zo gebruikt Esteban Chaves van Orica – Scott de fietshelm en fiets van Scott. Team Sunweb, de half Nederlandse wielerploeg, gaat voor succes op Giant fietsen. Wie weet wat de expertise van deze merken jou voor extra’s te bieden heeft op het asfalt! Viva il Giro D’Italia!


Bekijk alle racefietsen

Vind ons op Facebook

Producten vergelijken